torstai 29. toukokuuta 2014

SIPERIAN WALINTA


Päätin tavoistani poiketen asioida Siwassa. En päässyt paljoa tuulikaappia pidemmälle, kun myyjä jo huusi naama punaisena edessäni ja osoitti ulko-ovea. Hämmennyin mutta lähdin ulos. Mikäs siinä, kaupalla on oikeus valita asiakkaansa. Vaikka kyllä siihenkin pitää joku peruste olla. Koska tilanne oli ollut niin äkkinäinen ja yllättävä, jäin hieman pöllämystyneenä pihalle seisomaan ja miettimään, mitä ihmettä juuri tapahtui. Pihalla huomasin, kuinka kaupasta poistui kolme hieman asiattoman oloista miestä, yhdellä lava kaljaa mukanaan. Samaan aikaan tuulikaapissa oli menossa jonkin sortin paidanrempimisepisodi. Päätin mennä katsomaan, onko kaikki aivan kunnossa. Olihan siellä. Koska olin jälleen kaupan tuulikaapissa, päätin kokeilla onneani josko oisin tällä kertaa saanut ostettua suklaata ja maitoa, joita tulin hakemaan. Ei onnistunut. Jälleen myyjä ilmoitti, että minun olisi syytä poistua. Pyysin paikalle esimiestä, mutta tämäkään ei onnistunut, sillä esimies oli tauolla. Myyjä ilmoitti myös, että vartija on jo kutsuttu paikalle. Sopii, päätin. Ilmoitin odottavani vartijan saapumista ja lähteväni kyllä, mikäli hän pyytää minua poistumaan. Tosin samaan syssyyn ilmoitin soittavani sitten sen jälkeen Suomen Lähikauppa oy:n turvallisuuspäällikölle, jonka numero minulla on edelleen puhelimessa, ja joka edellisen puhelun perusteella inhoo minua jo valmiiksi, joten pikku kiukkupuhelulla ei ole enää mitään väliä. Hetken päästä paikalle kurvasikin kaksi vartijaa. Ilmoitin, että voivat poistaa halutessaan minut kaupasta, mutta haluan ensin kuulla joltain syyn siihen, miksi minua ollaan poistamassa. Myyjäthän eivät minulle mitään sanoneet, huusivat vain poistumista. Kerroin myös, että tämän toimenpiteen jälkeen tulen olemaan yhteydessä vartioimisliikkeen vastaavaan hoitajaan. Toinen vartijoista oli entinen työkaverini, olimme olleet samaisessakin Siwassa vartijoina yhdessä. Asia aiheutti pientä hämmennystä mutta myös huvittuneisuutta. Tässä vaiheessa päätin kertoa myyjällekin, että olin itse ollut kyseisen myymälän vartija ja edelleen samoissa hommissa toisessa firmassa. Tilanne alkoi hiljalleen selvitä. Olin muka tullut kauppaan tutun näpistelijäporukan kanssa, joten uskoivat minun olevan samaa jengiä. Hassua, sillä samaan aikaan ovesta ei ollut tullut muita. Olin vain sattunut kävelemään kaljahyllyn ohi samaan aikaan kun siihen oli kävellyt tämä ryhmä. Tästä syystä olettivat minunkin näpistelevän. Lupasin, että vartijat saavat minulta suostumuksen tarkistaa taskuni ja olkalaukkuni. Eivät halunneet. Eivät myöskään halunneet laittaa minua kaupasta pihalle. Ilmeisesti myyjällekin alkoi valjeta, että vikaan oli menty. Ja voi sitä pahoittelujen määrää. Toinen myyjistä, se joka oli jakanut käskyjä poistaa minut, ei kuulemma ollut kunnossa pyytämään anteeksi, sillä oli ottanut näpistyksen niin henkilökohtaisesti, että oli takahuoneessa toipumassa asiasta. Lopulta hänkin keräsi itsensä anteeksipyytöä varten. Myös vartijat pyysivät anteeksi, vaikka eivät olleet tehneet mitään. Sain tehdä ostokseni rauhassa loppuun.

Vaikka sainkin useamman anteeksipyynnön ja pahoittelut, olen silti edelleen hieman tuohtunut asiasta. En vain näe mitään hyvää syytä myyjien toiminnalle. Yksi luuli minun näpistelevän kaupasta, koska satuin kävelemään kaljahyllyn ohi samaan aikaan kuin joku toinen. Aivan käsittämättömän huono selitys! Eikä selitystä tässä vaiheessa edes annettu minulle. Haluaisin nähdä sen myyjän oppaan, jossa käsketään varmuuden vuoksi heittämään kaikki pihalle. Palatessani kauppaan, se ensimmäinen myyjä oli käskenyt toista heittämään minut pihalle, kertomatta tälle syytä, joten silläkään kertaan syytä ei minulle voitu kertoa. Ja toinen vielä totteli! Nämä ovat niitä hetkiä, kun ainoa asia, millä voin kuvata tunnetilaani, on pelkkä pötköhuuto. Olisiko ehkä hieman syytä käydä myyjien kanssa asiakaspalvelua läpi? Tälläkin tempauksella on kauppaketju saanut paljon negatiivista huomiota, sillä toki olen asiasta kailottanut tutuille kadulla ja puhelimessa.Myyjien toiminta oli mielestäni ala-arvoista ja loukkaavaa. Ilman vuolaita anteeksipyyntöjä tästä olisi kyllä käyty tulta ja tappuraa täynnä oleva keskustelu Lähikauppa oy:n edustajan kanssa. Ymmärrän, että Siwat ovat ryöstetyimpiä kauppoja, mutta ei se anna henkilökunnalle oikeutta kohdella jokaista asiakasta roistona.

Niin... Ja ellei minua olisi heitetty kaupasta pihalle, olisin hyvin todennäköisesti puuttunut tilanteeseen, jossa joku näpistää kaupasta kaljaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti